“그들은 누구를 위한 가면을 쓰고 있는가”

파워코리아l승인2012.01.13l수정2012.02.08 16:01

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감춰진 여성의 욕망을 캔버스에 표현해 내

손지연 작가


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패션피플이 모이고, 유행을 이끌어 간다는 강남이나 압구정, 이태원 거리를 걸어보면 개성이 넘치던 예전과는 다르게, 비슷한 모양의 눈과 코, 그리고 그 손에는 모두가 비슷한 메이커의 명품가방이 있다. 

과연 그들은 누구를 위해 자신의 얼굴에 칼을 대며, 그 조그만 가방에 집착하는 것일까. 사회가 만든 것인지, 본인이 스스로 그렇게 만든 것인지에 대한 의문은 현재진행형이다. 

여성이 보는 여성의 욕망, 그리고 그 속에 감춰진 진실에 대해 손지연 작가는 신파적으로 풀어내고 있다. 


Expressed on a canvas the hidden desires of women

Writer Ji-yeon Son

If one walks in Gangnam, Apgujeong or Itaewon where fashionistas gather and are known to lead fashion,  we now find women with similarly shaped noses and eyes and with look alike designer bags unlike the olden days when they were full of personality. 

For whom to these women get plastic surgery and dwell on those designer bags? It is still questionable whether these values were created by society or themselves. 

Writer Ji-yeon Son describes women's desires and the hidden truth in them from a woman's perspective. 


여성의 정체성에 대해 생각해볼 필요 있어

여성으로서 행복할 수 있는 조건은 스스로를 배려하는데 있다고 말하는 손지연 작가. 그는 여성이지만 스스로에게 의문을 던지며 현대사회를 살아가는 여성에 대해 연구한다. 그저 작가로서 바라보는 여성의 모습을 넘어 철학이 담긴 작업을 진행하고 있는 것이다. 대한민국의 대표적인 여성상이 된 신사임당과 남성들이 꼽는 최고의 여자 어우동·황진이 등을 비교하며, 여성이 이 사회에서 인정을 받기 위한 조건에 관해 분석한 것은 그의 작품을 표현할 수 있는 가장 대표적인 예다. 

신사임당과 어우동 사이에 수많은 여성상이 존재하지만 단적으로 그 두 사람을 비교하며, 현대사회에서 과연 어떤 여자가 더욱 인정을 받을 수 있는가라는 의문을 남겨 작품을 접하는 사람에게 해답을 생각할 수 있는 기회를 제공한다. 

즉, 모두가 신사임당과 같은 여성을 지향하지만 아름다움으로 치장한 어우동과 황진이를 선호해 온 경향은, 이 둘의 양면적인 모습을 통해 과거부터 여성을 평가하는 기준에 빠질 수 없는 첫 번째 조건이 아름다움이라는 것을 알 수 있다. 

과연 여성들은 자신을 위해 아름다움을 추구하는 것인가? 이 질문에 대한 해답은 스스로 생각해 볼 필요가 있다. 


손지연 작가의 대표작 <군계일학>에서 볼 수 있듯이, 닭 무리 속에 한 마리 학은 평범함 속에 비범함을 뜻하며, 좋은 뜻으로 표현되는 말이지만 그 무리 내에서는 이질감을 형성할 수 있는 요인으로 작용할 수도 있다. 

여성들의 아름다움을 추구하는 욕망은 좋게 비춰질 수도 있지만 한편으로는 미간을 찌푸리게 만들 수도 있다는 것이다. 누구나 최고의 자리, 최고의 아름다움을 지향하지만 그 속에 어떤 뜻을 담고 추구하는지에 따라 그 가치가 달라질 수 있다. 

남자 때문에, 혹은 사람들의 시선 때문에 여성들이 아름다움을 추구하는지, 자기 스스로 아름다움을 최고의 가치로 여겨 스스로 발전하는 한 방법으로 추구하는지를 따져보면 자신이 추구하는 가치의 경중이 판단될 것이다.


Need to think about a woman's identity

Son claims that a condition for a woman to be happy is to consider each other. Although she herself is a woman, she asks herself and studies what it means to be a woman in modern society. Going beyond from just watching women as a writer, she is philosophically studying them. She compares the representative female role models of the Republic of Korea as embodied in Sinsaimdang, a motherly figure who was an outstanding artist, with Wu-dong Eoh and Jin-i Hwang, beautifully decorated women with many sex scandals, of the Joseon Dynasty who contemporary Korean men have picked as the best women to analyze the conditions for women to be accepted in this society which she expresses in her works. 

Between the traditional female role models of Sinsaimdang and Wu-dong Eoh, many other female role models exist, but she compares just the two and asks what kind of woman is more accepted in modern society to provide an opportunity for those reading her books to think of the answer. That is, everyone pursues the role model of Sinsaimdang, but we have come to favor beautiful women like Wu-dong Eoh and Jin-i Hwang to realize that the first condition and standard used to evaluate a woman has from the past been beauty. 

Are women indeed pursuing beauty for themselves? The answer to this question needs to be thought of individually. As we can find in Son's representative work, "Stand Head and Shoulders Above Others," a crane in the midst of chickens means the extraordinary among the ordinary and is used to mean well but it may work to form a sense of alienation. 

Women's desire to pursue beauty may be good, but can on the other hand also make people frown. Everyone wants to be the best and pursues the greatest beauty, but its value may differ depending on the thought behind such pursuit. Do women pursue beauty from being conscious of men and other people or as a means to develop oneself from considering beauty as the greatest value? Depending on why they pursue beauty, the  worthiness of the value may be judged.