[쿠프 김정헌 대표] 10년간의 노하우를 바탕으로 글로벌 교육 콘텐츠 시장 접수

진경호l승인2014.10.13l수정2014.10.13 13:11

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10년간의 노하우를 바탕으로 글로벌 교육 콘텐츠 시장 접수

쿠프 김정헌 대표


뉴욕타임스는 지난 11일 미국의 교육과 소득불평등 수준에 대한 분석 기사에서 세계 주요국 가운데 교육열이 가장 높은 곳으로 한국을 꼽았다. 뉴욕타임스에 따르면 경제협력개발기구(OECD) 회원국 가운데 주요 23개국 성인(25~64세)의 학력수준을 비교한 결과, 한국의 경우 부모세대보다 자녀세대 학력이 높거나 같은 경우가 96%에 달해 대상국가중 가장 높은 수치를 나타냈다. 최근에는 이러한 한국의 높은 교육열과 최첨단의 멀티미디어 기술력이 만나 교육용 콘텐츠 시장을 선점하고 나섰는데, 그 중심에 쿠프(qoop)가 있다. 동화, 동요, 게임을 융합한 차별화된 교육 콘텐츠 개발로 세계적인 이목을 집중시켜 온 쿠프의 김정헌 대표를 만나봤다. 


글로벌 선진형 교육 콘텐츠 제공에 앞장 서


청주첨단문화산업단지에 위치한 쿠프(qoop)는 대한민국을 대표하는 교육용 콘텐츠(플래시 동화, 동요, 게임, 모바일 어플리케이션) 개발 업체로, 다양한 캐릭터 개발, 애니메이션 제작, CI 등 시각디자인 전반에 걸친 작업능력과 플래시 애니메이션 구현(Tweening / Frame By Frame Animation), IOS 모바일 어플리케이션의 개발능력을 보유하고 있는 곳이다. 쿠프의  젊은 CEO 김정헌 대표는 10년 이상 관련 업계에 몸담아 온 베테랑으로 2011년에는 영국 버킹검 궁에서 개최된 ESU President’s Award 모바일 어플리케이션 부문을 수상하여 주변을 놀라게 했다. 이는 최초의 모바일 분야 수상인 동시에 전 세계 영어교육용 콘텐츠 중 유일한 수상으로 더 큰 의미를 지닌다. 이후 2012년 영국 CambridgeEnglishOnline Ltd.사와 연간 공급 계약을 체결하게 된 김 대표는 그해 9월 정식으로 쿠프를 설립하여 글로벌 선진형 교육 콘텐츠 개발에 박차를 가했다. “최고의 품질로 완벽을 제공한다는 것을 기업의 비전으로 삼고 quality, obtain, offer, perfect의 각 단어에서 첫 자를 조합하여 회사명을 완성하였습니다. 회사 로고는 놀란 사람의 얼굴을 형상화하고 있는데, 그 정도로 놀라운 품질의 제품만을 개발할 것이라는 저희의 의지를 담고 있습니다.”

김 대표는 그동안 BBC, Britich Council, Cambridge University Press, Oxford University Press, Scholastic 등 명실상부 영국 최고의 교육 콘텐츠 업체들과 작업해 왔다. 점차적으로 국내 시장에서 입지를 넓혀가고 있지만, 현재까지도 수익의 80% 이상이 국외에서 이루어질 만큼 글로벌 시장에서 더욱 주목을 받고 있다. “저희의 강점은 여느 콘텐츠 제작 대행업체와 달리 끊임없는 연구개발을 통해 기획부터 제작에 이르는 전 과정을 자체적으로 소화할 수 있다는 점입니다. 특히 청주첨단문화산업단지에 입주하면서는 제작 단가를 혁신적으로 낮출 수 있게 되어, 비용적인 측면에서도 더 큰 경쟁력을 갖추게 되었습니다.”

 

‘노리랑과학’으로 놀면서 신나게 과학을 공부하다



쿠프는 노리랑과학을 성공적으로 제작하여 국내 시장의 점유율도 점차적으로 넓혀 나가고 있다. 노리랑과학은 놀이를 통해 배우는 전문 유아과학 프로그램으로, 유아들이 직접 놀이를 통해 배울 수 있는 총 144개의 실험으로 구성되어 있다. 철저하게 유아의 관점에서 쉽고 재미있게 만들어진 이 프로그램은 멀티 CD와 교재가 함께 연동되어 수업에 대한 스트레스는 줄이고 흥미와 이해도는 더욱 높였다. “글과 그림 설명만으로 이해하지 못했던 부분을 멀티 CD가 보완해주기 때문에 아이들의 주도적 학습이 가능해집니다. 저희는 매년 전국 지사와 영유아 교육기관 교사들을 대상으로 모니터를 진행하고 있고, 그 결과를 토대로 3년 주기로 교재를 개선해 나가고 있습니다.” 

이렇듯 쿠프는 교육 콘텐츠 전문가로서의 역량을 발휘하여 양질의 콘텐츠를 종이형태의 교재에서 머무르지 않고 멀티미디어화하는 등 끊임없이 업그레이드하고 있다. 또한 기관시장에 편중하지 않고 개인시장 진출을 진행하고 있으며 상호작용하는 인터렉티브 요소를 가미한 모바일 앱 연동제품을 첨가해 시장에 보급하고 있다. 이는 영유아 교육기관 뿐 아니라 어디에서 누가 활용하던 일정수준 이상의 교육이 가능하게끔 하려 하는 것이다.

“올 초 품질경영인증과 벤처기업인증을 받으면서 2014년을 더 큰 도약의 해로 삼고 있습니다. 앞으로도 수요자들의 니즈를 정확하게 파악하여, 세계 최강의 교육 콘텐츠를 개발해 나갈 방침입니다.” 

향후 스마트 기기연동 디자인과 융합서비스의 표준이 되는 모델을 연구 개발하여 스마트 코리아의 위상에 높이는데 앞장서고 싶다고 말하는 김정헌 대표, 오랜 기간 웹 에이전시를 비롯해 교육용 콘텐츠 분야에 몸담았던 경험을 바탕으로 전 세계 교육 콘텐츠 분야의 새로운 흐름을 주도해 주기를 기대해본다.



Gains ground in global education content market based on 10 years’ knowhow  

Kim Jung-hun, CEO of Qoop 


New York Times last 11th reported in its analysis on education and income inequality that Korea ranks first in educational zeal among major countries of the world. According to this newspaper, as the result of comparing the adults’ (25 to 64 years of age) academic levels among main 23 countries of OECD membership, Korea showed the highest result of the children’s education not under their parents’ reaching 96%. Recently, such a high consciousness of education has combined with high-tech multimedia technology preoccupying the educational content market, for which qoop Ltd. is a leading player. We met qoop’s CEO Kim Jung-hun, who is drawing global attention by developing differentiated educational contents integrated between fairy tale, children’s song and game.              


Leader in globally advanced educational contents 


Qoop located at Cheongjoo High-tech Culture and Industry Complex, is a developer of educational contents (flash children’s story, song, game and mobile application) representing Korea. Qoop is possessed of multitasking abilities at diverse character development, animation manufacture and overall visual design including CI, flash animation implementation (Twinning/frame-by-frame animation) and IOS mobile application development. The young CEO of Qoop, Kim Jung-hun, a veteran with over ten years’ experience in the industry, alarmed everyone by winning the ESU President’s Award held at Buckingham Palace of the UK in 2011 for mobile application. This is the first-ever award for mobile sector and has more significance as the only award among the English-instruction contents of the world. Then 2012, CEO Kim signed an annual supply agreement with the UK’s Cambridge English Online Ltd. and formally established Qoop in September of the same year speeding up the development of advanced educational contents for the world. With our vision of providing perfection with the best quality, we made our company name by combining the first letters of each world quality, obtain, offer and perfect. Our company logo is in the image of a face in being quite taken aback, which contains our will to develop the products in such alarming quality.”

In the meantime, CEO Kim has worked with the UK’s highest-ranking educational content companies such as BBC, British Council, Cambridge University Press, Oxford University Press, Scholastic, etc. The company is gradually gaining ground in the nation but even currently, over 80% of the profit is being made from overseas, receiving much more attention from the global market. “Our strength unmatched by other content manufacture agencies is that we are covering independently all the processes from planning through manufacture through constant R&D. Especially, since the live-in at Cheongju High-tech Culture and Industry Complex, we have been able to lower the unit price of manufacture innovatively with a lager competitiveness in terms of costs, too.”


‘Noryrang Science’ helpful at studying science  


Qoop, with successful manufacture of ‘Noryrang Science,’ is gradually enlarging its share in domestic market. Noryrang Science, a specialized science program for little children intended to learn in person through play, consists of a total 144 experiments. This program made easy and interesting from an infant’s view in connection to multi-CD and textbook has decreased stress from teaching and increased interest and understanding. “This program makes children’s self-motivated learning possible because multi-CD complements the existing unintelligible part in writing and pictures alone. With annual monitoring carried on the subject of teachers at our branches around the country and educational institutions for little children, we are improving the textbook every three years based on the results.”

Like this, Qoop, with its capability as an education content expert, is attempting a constant upgrade by making a multimedia of quality contents, not stopping at paper-form textbooks. The company is also advancing to private market as well as an institution market, supplying mobile-app-linking products by adding interactive elements. This is to enable education over a certain level, not just for little children’s educational institutions but also for any possible users from anywhere.

“As we got quality management certificate and venture enterprise certificate at the beginning of this year, we are aiming 2014 for the year of a bigger take-off. In the future, too, we will keep developing the world’s mightiest educational contents through accurate grasping of the customer’s needs.”

CEO Kim Jung-hun refers to his hope to lead along the stature of smart Korea by R&D on the model for the standard of smart device-connected design and integration service. We hope that he will lead a new trend in global educational contents based on his longtime hands-on experience including web agency.      



진경호  
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