배움과 삶이 일치하는 교육, 세상을 위한 일꾼을 키워내다

임승민 기자l승인2016.02.17

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▲ 한동글로벌학교

학교 폭력이 심각해지고, 청소년 범죄가 증가하면서 한국 교육의 한계성을 지적하는 목소리가 높아지고 있다. 대학 진학을 목표로 하고 있는 우리 교육이 아이들의 경쟁만을 부추길 뿐, 정작 중요한 ‘인성 교육’은 소홀히 하고 있다는 지적이다. 이러한 가운데 경북의 유일한 12년제 대안학교인 한동글로벌학교가 한국 교육의 새로운 지평을 열며 주목받고 있다.

신앙에 바탕을 둔 인성교육의 장

한동글로벌학교는 ‘기독교적 신념’을 바탕으로 한 인성교육을 통해 한국 교육에 새로운 방향을 제시하고 있다. 1998년 한동대 외국인교수들의 자녀교육을 위한 공동체적 홈스쿨로 출발한 뒤, 2001년 ‘한동국제학교’라는 이름으로 첫 발을 내딛은 한동글로벌학교는 설립 10년째인 지난 2011년 경북교육청으로부터 초·중·고 통합 대안학교로 정식인가를 받았다.

한동글로벌학교 커리큘럼의 특징은 모든 교과·비교과 활동 및 학교 행사들이 ‘학생들이 기독교 세계관을 통합적·실천적으로 개발’하는 데에 초점이 맞춰져 있다는 점이다. 학교에서는 채플, 성경 교과, 학급 경건회 등을 통해 학생들이 그리스도 중심의 삶을 가꾸어 나가는 한편, 세계를 향한 하나님의 관점과 마음을 배우고 경험하도록 돕고 있다. 또한 인문학 및 사회과학 등을 통합하여 개발된 중고등과정에서의 성경 교과들을 통해 학생들은 성경의 기본 원리가 인문사회학적 지식들과 어떻게 연결되는지 배울 수 있게 되며, 기본 교과과정을 포함한 다양한 학습 과정을 거치며 실천적인 기독교 세계관을 발전시켜 나갈 수 있다. 수업의 70~80% 이상을 영어로 진행하지만, 한국인의 정체성 확립을 위해 국어와 사회 교육은 한국어로 가르치고 있는 것도 특징이다. 영어 외에도 스페인어, 러시아어, 중국어 교과들을 개설하여 학생들이 다양한 외국어를 학습할 수 있도록 돕고 있으며, 이를 통해 지구촌 전역의 다양한 영역에서 자신의 재능을 펼칠 수 있는 국제적 역량과 태도를 함양할 수 있도록 지도하고 있다.

공동체의 통일성과 개인의 다양성을 추구

한동글로벌학교에서는 국영수를 비롯한 주요 교과 외에도 음악, 미술, 체육 등의 교육에도 힘쓰고 있다. 균형 잡힌 성장과 공동체 정신 함양을 위하여 다수의 국제학교와 리그를 이루어 다양한 스포츠 프로그램을 운영하고 있으며 8시간 중등교육부터는 선후배와 함께 섞여 수업을 하고, 대학처럼 교과를 자신이 선택할 수도 있다. 학생들의 사회성 확립과 선택을 통한 자율성, 책임감을 동시에 길러 주고 있는 것이다. 조준모 교장은 “저희 교육의 특징은 공동체의 통일성과 개인의 다양성을 동시에 추구한다는 데 있습니다. 학생 개개인이 자신의 재능과 비전에 맞춰 자기 주도적으로 수업을 선택할 수 있도록 다양한 Elective Course를 교과과정 내에 운영하고 있으며, 동아리 활동도 장려해 학생들이 다양한 취미와 적성을 심도 있게 개발할 수 있도록 돕고 있습니다”라고 설명했다.

한동글로벌학교에서 추구하는 전인적 교육은 진학지도에서도 그 맥락을 같이한다. 바로 눈앞에 보이는 입시의 현황에 좌지우지 되는 근시안적 진로교육이 아닌, 학생 개개인의 미래를 위하여 핵심역량을 보다 근본적으로 갖추게하는 교육이 그것이다. 학생들은 연세대, 숙명여대, 한동대 등의 국내 대학은 물론 와세다대, UCLA 등 일본과 미국의 대학으로도 진출하고 있다. 

Balanced education between learning and life

Principal Cho JunMo of Handong International School

Faith-based Character education

Hangdong International School (HIS) is suggesting a new direction through character education based on Christian faith. It started as a communal home school for the children of foreign professors at Handong University in 1998, changed its name to HIS in 2001 and was accredited as an alternative school that combined elementary, middle and high schools from Gyeongsangbuk-do Office of Education in 2011. The curriculum of HIS focuses upon holistic development of a Christian worldview that has practical implications in life. The school fosters students’ heart attitude of Christ-centered and world-engaging life through chapels, Bible classes and homeroom devotions among others. The secondary Bible curriculum, for instance, intentionally integrates humanities, social sciences and the Bible in order to provide opportunities for students to learn how Biblical principles are applied and lived out in all facets of life. 70% to 80% of classes are taught in English but, Korean Language Arts and Social Studies are offered in Korean in the hope of establishing the national identity. Apart from English, the school also runs Spanish, Russian and Chinese classes so that students can develop their cross-cultural aptitude in a global world.

Pursuing diversity in unity

Other subjects of HIS include maths, music, art and sports and they give students a balanced growth. The various sports programmes are also run in leagues with numerous other international schools. The secondary division offers various elective classes of mixed grades where individual students can design their own curriculum. The classes of the 8 hour secondary education is consisted of both juniors and seniors and they can choose their own major like university students. Through the elective program, students develop wider social skills as well as an autonomous and responsible attitude towards education. Principal Cho JunMo said "The advantage of studying at HIS is at our philosophy to pursue diversity in unity. We run various Elective Courses to promote self-directed learning and encourage various club activities so that students can find and develop their unique gifts and talents. The school also provides comprehensive educational guidance focusing upon developing students’ core competencies for their long-term vision. This is in contrast to short-sighted guidance over just the existing entrance examination and school record-driven consulting. Graduates of HIS have entered various universities such as Yonsei, Sookmyung, Handong, Waseda, Carnegie Mellon and UCLA. 20% of students of HIS are children of missionaries, and the school provides huge scholarship for them thus indirectly participating in missionary work. The school is also trying to open more doors for local students. Principal Cho concluded "It is most important for us to help students live a great life. For this, we will give our utmost effort in fostering talented students who can share what they have with our society." 


임승민 기자  press0105@naver.com
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