KOTRA·aT,‘한-중 FTA 비즈니스 플라자’ 성황리에 개최

백종원 기자l승인2015.06.17l수정2015.06.17 16:04

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KOTRA·aT,‘한-중 FTA 비즈니스 플라자’ 성황리에 개최
KOTRA·aT는 KINTEX에서 단일국 대상 최대 무역․투자교류 복합 행사인 ‘한-중 FTA 비즈니스 플라자’를 성황리에 개최했다. 이날 행사에는 중국기업 360개사와 국내기업 1,500개사가 몰려 양국 기업들의 적극적인 FTA 활용의지를 확인할 수 있었으며, 27일 17시 기준 3,548건의 비즈니스 상담(32억 달러 규모)이 성사됐다.

개막식에는 이관섭 산업통상자원부 제 1차관, 김성수 KOTRA 전략마케팅본부장, 김재수 aT 사장, 이준원 농림축산식품부 식품산업정책실장, 왕종용 주한중국대사관 참사관 등 정부 및 유관부처 인사를 비롯해 이희건 개성공단 기업협회 수석부회장(나인대표), 펑준(Feng Jun) 쑤닝마트 부총경리 등 참가기업의 관계자들이 참석했다.

개막사를 맡은 김성수 KOTRA 전략마케팅본부장은 “FTA 수혜 분야별로 경쟁력이 있는 기업들과의 상담을 통해 새로운 비즈니스 기회의 창출이 기대된다”고 말했고, 김재수 aT 사장은 “이번 상담회를 통해 우리 식품의 중국시장 진출을 위한 돌파구 마련의 기회를 찾을 수 있도록 지속적인 지원을 해 나갈 것”이라고 강조했다.

이관섭 산업통상자원부 1차관은 축사를 통해 “한-중 FTA는 한국과 중국이 쌓아왔던 협력관계를 더욱 내실화하는 한편, 경제협력의 새로운 전기를 마련하는 계기가 될 것”이라며 “양국 기업들이 한-중 FTA를 적극적으로 활용해 교류를 확대해주기 기대한다”고 말했다.

이날 비즈니스 상담관은 단일국 대상 수출상담회로는 역대 최대 규모로 추진됐다. 양 기관은 한-중 FTA로 수출 확대가 기대되거나 지원이 필요한 6대 분야를 선정, △소비재관 △농식품관 △소재부품관 △의료·프랜차이즈관 △환경·에너지관 △IT산업관 등 분야별 일대일 상담관을 운영했다. 중국 최대 네트워크 및 통신장비업체 화웨이(Huawei), 중국 홈쇼핑 업계 2위 해피고(Happigo), 중국 1위 국영 의약품사 시노팜(Sinopharm), 중국 최대 온라인 식품 쇼핑몰 이하오덴(一号店) 등 산업별 선두기업들이 대거 참가했다.

중국 민영 1위 기업이자 포브스 선정 아시아 50대 기업인 쑤닝그룹은 마트·쇼핑몰·온라인 부문으로 사업을 확대하면서 아직 중국에 소개되지 않은 새로운 한국 제품을 발굴하기 위해 특별관을 구성해 참관객들의 큰 호응을 얻었다. 또한 중국 최대 검색 엔진인 바이두(Baidu)도 ‘바이두 데이’를 열어 온라인 플랫폼을 활용한 비즈니스 협력을 위한 구매정책 설명회와 일대일 상담을 추진했다.

aT가 전담 운영한 농식품관에는 중국 온라인 MD와 중국 내륙지역 바이어들과 국내 유망 농식품 수출기업이 수출 상담을 진행해 우리 농식품의 중국 온라인과 내륙시장진출 확대 가능성을 한층 높였다. 특히 중국 바이어들은 간편 조리식(컵밥, 즉석떡볶이 등), 유아식(과일우유, 콩유아식 등), 쌀가공식품(쌀음료 등) 분야의 수출 상담에 적극적으로 참가하는 등 큰 관심을 보여 우리 식품의 수출 확대 가능성을 타진했다.

특히 ‘한-중 FTA 활용전략 설명회’에는 200여 명에 달하는 참관객이 몰려 FTA에 대한 우리 기업들의 뜨거운 관심을 확인할 수 있었다. 이밖에도 KOTRA와 aT를 비롯해 무역협회 차이나 데스크, 관세청, 한국무역보험공사 등 12개 유관기관이 현장에서 종합컨설팅을 지원하는 ‘FTA활용컨설팅관’과 농식품 수출업체 대상 ‘중국 온라인 진출전략 및 통관지원사업 설명회’ 등 우리 기업의 FTA 활용 역량을 강화하기 위한 부대행사도 개최돼 참관객들의 호응을 얻었다.

KOTRA와 aT는 28일 대전, 대구, 광주 등 3개 지방권역에서도 비즈니스 상담회를 이어가 지방 소재 중소기업에게도 수출 기회를 제공할 예정이다.

KOTRA, 외국인 투자가 대상 ‘재난안전교육 및 문화체험행사’ 개최
KOTRA(사장 김재홍)는 9일 서울 운현궁과 종묘에서 주한 외국인을 대상으로 한국문화 체험행사인 ‘겟투노우 코리아(Get to Know KOREA) 2015’를 개최했다. 주한미국상공회의소(AMCHAM)와 주한유럽상공회의소(ECCK) 후원으로 개최된 이번 행사는 주한 외국인들의 커뮤니티를 활성화하고 투자유치에 우호적인 분위기를 조성하기 위해 마련됐다.

이번 행사에는 로베르토 파워스(Roberto Powers) 주한 미국총영사 및 다국적 제약회사 게르베코리아의 마티유 엘리(Mathieu Elie) 대표 등 주한 외국인 투자기업 임직원 및 외교사절 가족 40여 명이 참가했다. 참가자들은 심폐소생술(CPR) 이론 및 실습을 통해 기초적인 인명구조법을 배웠다. 이밖에도 문화재청이 주최한 제1회 궁중문화축전에서 중요무형문화재(제1호)이자 유네스코 인류무형유산인 종묘제례악을 관람하고 한국의 전통 궁중 문화유산을 체험하는 기회를 가졌다.

정광영 KOTRA 투자기획실장은 “이번 행사는 주한 외국인 투자가들에게 안전하고 살기 좋은 한국을 홍보할 수 있는 기회로, 한국이 비즈니스만이 아니라 생활환경 역시 안전하고 매력적이라는 것을 알릴 수 있어 좋았다”며, “대한(對韓) 투자에 우호적인 분위기를 조성하기 위해 지속적으로 노력할 것”이라고 밝혔다.


KOTRA & aT, successfully holding 'Korea-China FTA Business Plaza' 
KOTRA & aT successfully held the single biggest agreement 'Korea-China FTA Business Plaza' at KINTEX. The event was participated by 360 Chinese companies and 1,500 Korean companies and 3,548 cases of business consulting worth $32B were signed by the time of 17 hours on 27th. The other participants included the Vice Minister of Trade, Industry & Energy Lee Jun-won, the Head of KOTRA Strategic Marketing Headquarters Kim Sung-su, the Chairman of aT Kim Jae-su, the Director of the Food Industry Policy Department at Ministry of Agriculture, Food and Rural Affairs Lee Jun-won, the Councilor of the Korean Embassy in China Wang Jeong-yong, the First Vice President of Gaeseong Industrial Complex Enterprise Association Lee Hee-gun and the Vice Accounting Manager of Suning Mart Feng Jun. Kim Sung-su said in his opening speech "we expect new business opportunities through competitive enterprises in each field." Kim Jae-su said "we will keep supporting for our food products to enter the Chinese market through business consulting."

The First Vice Minister of Trade, Industry & Energy Lee Gwan-su said "Korea-China FTA will strengthen cooperation between the two countries and will be a new momentum for a new economic cooperation. I expect that both parties will actively use this opportunity to expand mutual exchanges." Both parties appointed promising 6 fields that needed support and ran 1 to 1 consulting halls including 'consumer goods hall', 'agricultural product hall', 'materials & parts hall', 'medical & franchise hall', 'environment & energy hall' and 'IT industry hall'. China's biggest network & communication equipment company Huawei, China's second biggest home-shopping company Happigo, China's No.1 medical firm Sinopharm and China's biggest online food shopping mall Ihaoden also participated in the event. Suning Group which is China's No.1 private company as well as one of 50 Asian companies chosen by Forbes expanded its business to mart, shopping mall and online mall and installed a special hall in the event to find new Korean products. China's biggest search engine Baidu also opened Baidu Day in the event and carried out briefings and 1 to 1 consulting for business cooperation based on online platform. 

The agricultural food hall ran by aT was visited by many Chinese online MD and buyers as well as promising Korean export companies in the field. The Chinese buyers showed a great interest in the export consulting relating to fast food (cup rice, instant rice cake), baby food (milk, bean) and rice processed food (rice drinks). Especially, 'Korea-China FTA Application Strategy Briefing' was visited by 200 people which showed Korean companies' great interest in the FTA. Other events taken place on the day included 'FTA Application Consulting Hall' and 'Entering Strategy to China's Online Market & Customs Support Project Briefing' which were supported by 12 related organizations including KOTRA, aT, Korea International Trade Association's China Desk, Korea Customs Service and Korea Trade Insurance Corporation. KOTRA and aT also held business consulting in Daejeon, Daegu and Gwangju on 28th to provide export opportunities for regional companies. 

KOTRA, holding 'disaster prevention training & cultural experience event' for foreign investors
KOTRA held a cultural experience event for foreign residents in Korea called 'Get to Know KOREA 2015' at Unhyeongung and Jongmyo, Seoul on 9th. The event was sponsored by the American Chamber of Commerce in Korea and European Chamber of Commerce in Korea to activate foreign communities and to invite foreign investments in Korea. The event was participated by 40 people including the US Consul General to Korea Roberto Powers and the CEO of multi-national pharmaceutical firm Guerbet Korea Mathieu Elie.

The participants learned the basic life-saving through CPR (cardiopulmonary resuscitation). They also watched royal ancestral rites music which is No.1 Important Intangible Cultural Asset of Korea and UNESCO Intangible Cultural Heritage of Humanity. The Head of KOTRA Investment Planning Jeong Gwang-young said "the event would promote the concept of safe Korea to the foreign investors living in Korea and give them impression that Korea is not only a good place for doing a business but a safe & attractive country to live and we will do our best to maintain friendly atmosphere."
 


백종원 기자  bridgekorea@naver.com
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